Tema 6 - Tipus de mercat
Per a donar-nos a conèixer els seus productes i persuadir-nos sobre la bondat de la seva utilització, les empreses recorren a molts mètodes, el més efectiu és la publicitat ja que és el que arriba a més gent.
Es distingeixen dos tipus de mercat, els mercats de competència perfecta i els mercats de competència imperfecta.
Criteris per a classificar els mercats
-Grau de concentració: És el nombre d'empreses o venedors que hi ha al mercat. Com més venedors hi hagi, el grau de concentració serà menor.
-Influència sobre el preu: Majoritàriament els venedors influeixen significativament sobre el preu.
-Grau d'homogeneïtat: Un mercat és homogeni quan els seus productes són intercanviables, és a dir, cadascun d'ells pot substituir l'altre, ja que la qualitat, el disseny o la funció no es diferencien.
-Intensitat de la competència: Fa referència a la tensió amb la qual les diferents empreses lluiten dins el mercat per a vendre més.
-Grau de transparència: És la quantitat d'informació de què disposen tant els venedors com els compradors amb relació al preu al qual s'efectuen totes les transaccions d'un producte determinat.
-Llibertat d'entrada i sortida: Són els obstacles amb els quals topa una empresa per a accedir o per a sortir d'un mercat on ja hi ha altres empreses, s'anomenen barreres.
Les barreres d'entrada són factors que impedeixen o dificulten l'entrada de noves empreses en un mercat, com per exemple els avantatges en costos (gran producció disminueix el cost per unitat), la diferenciació de producte, les inversions de capital...
Una de les barreres de sortida més importants són les inversions de capital ja fetes.
El mercat de competència perfecta
Aquest mercat té l'origen en la facilitat per a accedir. La producció és barata i el producte que es ven és homogeni.
Producció barata: Al mercat de competència perfecta produir no és car: les inversions en béns de producció (terrenys, màquines, locals...) són reduïdes i la tecnologia sol ser accessible.
Mercat homogeni: No hi ha diferències en la qualitat, el disseny o les prestacions dels productes dels diferents fabricants.
Aquesta llibertat d'entrada fa que moltes empreses petites se sentin atretes per aquests mercats quan hi ha beneficis, encara que com que són petites, no poden influir significativament sobre els preus (s'estableixen segons el lliure funcionament de l'oferta i la demanda). Per aquesta raó, s'anomenen empreses preu acceptants.
En aquest tipus de mercat, hi ha transparència de preus, ja que tant els venedors com els compradors disposen de tota la informació que necessiten sobre els preus als quals es venen els productes al mercat.
El mercat de competència perfecta per excel·lència és el mercat dels productes agrícoles.
El monopoli
En un mercat monopolista una única empresa cobreix tota la demanda, i gaudeix de plena capacitat per a decidir quant produeix i a quin preu. Aquest mercat té l'origen en les peculiars barreres d'entrada:
-Accés exclusiu a un recurs. L'empresa que controla un factor de producció imprescindible per a obtenir un bé o servei serà l'única capaç d'oferir-lo.
-Existència de drets legals. Segons tenen un origen privat o públic, es classifiquen en:
·Patents: Són una forma de protecció legal per la qual es reconeix, a qui ha creat un nou invent aplicable a la indústria, el dret a explotar-lo en exclusiva durant un temps determinat.
·Concessions administratives: El sector públic té moltes vegades en exclusiva el dret de produir un bé determinat o prestar un servei. Una concessió administrativa consisteix que, a canvi d'un pagament i que es compleixin una sèrie de condicions que garanteixin el bon funcionament d'una activitat, el sector públic cedeix temporalment l'explotació d'aquest servei a una empresa privada.
-Naturalesa del servei prestat. Les característiques d'alguns servis desaconsellen la presència de diverses empreses en un mateix mercat (per exemple el subministrament d'aigua o electricitat). Comportaria un malbaratament dels recursos. La existència d'una única empresa redueix els costos del subministrament i a aquest monopoli se l'anomena monopoli natural.
-Avantatge en costos. Si una empresa produeix a un cost inferior al dels seus competidors, dominarà el mercat.
L'oligopoli
Trets característics:
-Poques empreses. Un nombre reduït d'empreses es reparteix la quota de mercat. Les polítiques comercials que adoptin influiran en les decisions de la competència.
-Mercat homogeni. Els productes d'aquest tipus de mercat són intercanviables entre si (productes substitutius perfectes).
-Fortes inversions de capital. La producció en aquest tipus de mercat requereix inversions i tecnologies que només estan a l'abast de grans empreses.
Funcionament del mercat oligopolístic | |
Oligopoli sense col·lusió | Polítiques comercials d'anticipació |
Guerres de preus | |
Lideratge de preus | |
Oligopoli amb col·lusió |
Competència sense preus |
Repartiment del mercat |
El càrtel és una agrupació informal d'empreses que, malgrat que conserven la seva independència, s'associen per a disminuir o eliminar la competència del mercat.
Un exemple d'aquest tipus de mercat seria el mercat de les companyies telefòniques o el de les companyies aèries.
La competència monopolística
Característiques:
-Moltes empreses. Encara que la quota de mercat de cada empresa és relativament petita comparada amb el mercat total, és superior a la de les empreses de competència perfecta.
-Diferenciació del producte. Els productes satisfan la mateixa necessitat però no són substitutius perfectes atès que hi ha qualitats, dissenys, marques... diferents.
El funcionament d'aquest mercat és senzill. A través de la publicitat, les empreses intenten diferenciar els seus productes perquè el consumidor paqui més del que pagaria per altres productes. El mercat dels electrodomèstics és un exemple d'aquest tipus de mercat.